
Macau Economic and Technological Development Bureau genomför en månadslong granskning av territoriets 35 år gamla reklamlagar med fokus på att ytterligare begränsa spelreklam. Översynen signalerar en fortsatt åtstramning av regleringar för världens största spelmarknad.
”’När det gäller spelreklam har den nuvarande lagen 16/2001 etablerat regleringar inom det juridiska ramverket som styr driften av spelaktiviteter på kasinon. Den stipulerar att endast specifika företag får genomföra marknadsföringsaktiviteter och tillhandahålla information eller engagera sig i spelrelaterade aktiviteter inom kasinons spelzoner'” säger Choi Sao Leng, Chef för Licensing and Inspection Department vid Macau Economic and Technological Development Bureau, till iGaming Future.
Territoriet, som är den enda platsen i Kina där spel är lagligt, genererade MOP226.78 miljarder (£23.63bn/US$32.18bn/€27.45bn) i intäkter 2024 – en ökning med 24 procent från föregående år. Detta kan jämföras med Las Vegas som genererade US$15.6 miljarder.
”’För att förhindra negativa effekter av spelreklam på samhället kommer vi generellt att upprätthålla policyn att förbjuda reklam som antyder spel, förutom marknadsföringsaktiviteter som genomförs inom kasinons spelområden'” påstår Choi Sao Leng i en intervju med iGaming Future.
Macau har cirka 40 kasinon och har historiskt varit världens största spelmarknad, större än Las Vegas. Samtidigt som territoriet skärper sina regleringar expanderar andra asiatiska marknader som Vietnam, Filippinerna och Japan sina kasinobranscher.
Illegala onlinespelsajter genererar uppskattningsvis en triljon Yuan (£111.8bn/US$139bn) från kinesiska spelare trots förbudet på fastlandet, vilket visar på den enorma efterfrågan på spelaktiviteter i regionen.
Lämna ett svar